zondag 30 september 2012

Camera met inkijk de Ricoh XOBBOX


Soms kom je op een onverwacht moment een hele leuke camera tegen zoals de Xobbox van Ricoh en die kan je niet laten liggen.
Met wat speurwerk op internet om wat info over deze camera te verzamelen kom ik er al snel achter dat het gaat om een beperkte oplagen van de transparante uitvoering van de Ricoh LF22 geproduceerd in 1993.

Na heel erg nieuwsgierig te zijn geworden kom ik er ook achter dat ik één van de tienduizend gelukkige bezitter ben van deze grappige gekleurde camera die ook nog een persoonlijk nummer 09930/10 duizend met zich meedraagt.
Met de gedachte dat er maar Tienduizend van deze cameraatjes zijn gemaakt en over de gehele wereld zijn verspreid is dit wel een lucky shot!

Mijn camera is geheel compleet met bijpassende koffertje een 35mm rolletje, strap, Nederlandse handleiding en batterijen ( die waren niet meer te gebruiken ) . En dat schijnt niet zo veel voor te komen als je deze camera tweedehands koopt.



Genoeg over de buitenkant van deze camera maar wat heeft deze gekleurde wonder aan boord?
Natuurlijk een flitser die zijn energie uit 2 AA batterijen haalt en helaas kan je deze niet handmatig uitschakelen de camera bepaald wanneer het nodig is om te flitsen en dat vindt ik nogal een minpuntje.

De keuze voor de ISO waarde van deze camera is uiterst opvallend van 100 tot 1000 ISO?
Ik heb nog nooit een filmpje van 1000 ISO in mijn handen gehad misschien komt het nog nog...

Er zit ook een selftimer op maar je moet wel snel te werk kunnen gaan je hebt maar tien seconde de tijd om je beste gezicht op te zetten.

Het handmatig doordraaien van de film is uit handen genomen en gaat geheel automatisch misschien wel handig maar funest als je double exposures wilt schieten dus dat wordt de film retriever weer gebruiken en opnieuw inladen of gewoon een andere camera er voor gebruiken.

Wat is er nog meer te beleven met dit gekleurde juweeltje

-F4,5 35mm lens
-Afstandinstelling: fixfocus met oneindig Afstand en opname bereik 1m tot oneindig.
-Sluiter mechanische sluiter: 1/125
-Zelfontspanner: 10 sec
-Zoeker: omgekeerde kijkzoeker 0,52 x vergroting
-ISO: 100, 200, 400, 1000 instelbaar
-Filminleg: Ricoh autoload systeem
-Filmtransport: Automatisch
-Filmterugwikkeling: Automatisch
-Opnameteller: Optellend bij het openen van de achterwand springt de teller weer op nul. 
-Ingebouwde flitser: Automatisch inschakelende flitser
-Flitsinterval: Ca 6 sec...
-Flitsbereik: 1-ca.3m
-Voeding: 2 x AA alkaline batterijen.
-Afmeting: 132mm (b) x 68mm. (H) x 50 mm. (D)
-Gewicht: Ca. 235 g. ( zonder batterijen)

Ondanks een paar automatische minpuntjes die je als lomograaf of fotograaf liever niet hebt of zelf wilt instellen is het een leuke camera voor je verzameling ik zeg verzameling omdat het zonde is om zo'n camera te gebruiken zeker als deze nog helemaal in nieuwstaat is. (misschien dat ik er één rolletje mee vol schiet).






Geen opmerkingen:

Een reactie posten