maandag 6 februari 2012

Werk in uitvoering

Exercise develop film, Uploaded with Snapbucket

Eindelijk heb ik het een en ander in praktijk kunnen brengen zoals fotograferen met mijn Zenit TTL en het ontwikkelen van mijn eerste kleurenrolletje.
Maar eerst moest ik even handigheid krijgen in het laden van de ontwikkeltank in de ontwikkelzak.
Het beste kan je dit met een oud rolletje doen bij daglicht en als je er handigheid in hebt in het donker.

Ik had er gelijk een probleem bij doordat het rolletje niet terug wilde spoelen en het filmpje was los geschoten uit het film kokertje.
Er zat niks anders op dan de camera in de ontwikkelzak te stoppen en zo de film proberen te redden.

my first self-developed role!

Natuurlijk heb ik een paar ontwikkelfouten gemaakt blijkt achteraf maar ondanks dat het rolletje uit 2005 komt mag ik over het resultaat niet mopperen.

my first self-developed role!

Een rolletje wat over de datum heen is geeft altijd een een kleur-zweem zeker als deze niet koel bewaard is.

my first self-developed role!

Temperatuur is heel belangrijk bij C41 ontwikkeling.

my first self-developed role!

Het smaakt naar meer en ik ga hier zeker mee door niks is leuker om het hele proces van begin tot eind zelf te doen.

Ik heb van een lid van het analoogfotoforum deze schema gekregen.
 
C41 in een nutshell:

5:00 min. voorverwarmen
3:15 min. C41 ontwikkelaar (37,8C/100F +/- 0,5C)
6:30 min blix (minimaal 35C)
5:00 min. spoelen
1:00 min. stabilizer
drogen

Als je werkt met een gescheiden bleek en fix
4:00 min. bleek
6:00 min. fix

Als je met een minilab kit werkt is de C41 ontwikkelaar gesplitst in A+B+C en een starter.
Een bleek (Bleach) en Fix (Fixer)
Verder een Stabilizer.
Als je de chemie meerdere keren wilt gebruiken pas je een extra spoelbad toe tussen de C41 dev., en bleek. En tussen de bleek en fix.

Na de Stabilizer doe je verder niets. De Stabilizer bevat Formaline om de kleurencouplers welke niet gebruikt zijn te stabiliseren en bevat tevens een wetting agent. Het is dus verstandig de Stabilizer met gedestilleerd water aan te zetten.

Kits met losse componenten zijn beter te bewaren. Verder is de capaciteit van een losse Bleach en Fix groter dan bij een (gecombineerde) Blix. 

Voor de mensen die er ook een poging willen wagen met Tetenal C41 kit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten