zaterdag 7 januari 2012

X-pro met een Kodak rolletje uit 2006

X Pro Random
Kodak Elite chrome 100 35mm exp: 2006

Mijn koelkast dient niet alleen voor het koelen van eten maar ook voor opslag van mijn fotorolletjes. Daar gebruik ik mijn lades voor waar je eigenlijk groenten in moet bewaren niet dat ik geen groenten eet maar mijn rolletjes hebben gewoon hogere prioriteit.
Het nadeel is dat ik dan alle rolletjes door elkaar in zo'n lade gooi met als gevolg dat er helemaal geen orde in zit en dat is lastig als je een specifiek rolletje zoekt omdat bij de meeste rolletjes het doosje ontbreekt en alleen in een plastic tonnetje verpakt zit. Bij het sorteren kwam ik dit rolletje tegen uit 2006.

X Pro Random
Kodak Elite chrome 100 35mm exp: 2006

Een rolletje van haast zes jaar oud mijn vraag was zou het dan nog bruikbaar zijn?
Ik heb dit rolletje ooit eens gekregen van iemand die er geen heil meer in zag en ik weet natuurlijk niet hoe deze bewaard is voordat het bij mij in de groentelade belande. Ik heb dit rolletje die nog netjes in zijn originele doosje verpakt zat geladen in mijn Lomo LC-A.

X Pro Random
Kodak Elite chrome 100 35mm exp: 2006

Het is mij meegevallen, ik had al rekening gehouden dat de film blanco zou blijven of gedeeltelijk belicht zou worden. Buiten een paar missers van mij zelf valt het resultaat niet tegen.
Ik heb de foto's op verschillende dagen en tijden genomen en dat is goed te zien aan de kleuren die je krijgt als je het rolletje x proces laat ontwikkelen.

X Pro Random
Kodak Elite chrome 100 35mm exp: 2006

Deze foto is gemaakt op een donkere regenachtige dag.

X Pro Random
Kodak Elite chrome 100 35mm exp: 2006

De groene zweem is hier goed te zien omdat deze foto is genomen in een donkere stationshal.
Het is zeker de moeite waard om het nog eens te fotograferen met een oud fotorolletje het onvoorspelbare karakter is leuk om mee te werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten