donderdag 27 september 2012

Revival van de 110 film





Wie had dat ooit gedacht dat we in een soort film-tijdmachine mee mogen reizen!
De reis begint in  april 1972 introduceerde Kodak de 16mm film met haar ozo beroemde instamatic camera deze uitvinding was bedoeld om de consument zorgeloos te laten fotograferen.

Misschien herken je ze wel de kleine smalle cassettes verpakt in zilverfolie verpakking die je met nogal met geweld open moest trekken om daarna een chemisch luchtje op te snuiven.
Éénmaal de verpakking open kon de cassette zo in de 110 camera en zelfs een kleuter kon er gelijk mee uit de voeten. (eigen ervaring) 
Helaas kwam er aan het gewelddadige-zilverfolie-chemische-toch-ozo-handige-cassette-tijdperk in 2009 een eind.



De ondergang was te danken aan de opkomst van de high-end camera's met de 35mm rolletje die halve wegen de jaren 80 aan populariteit won en daar kon de uit 1978 high-end Pentax 110 camera niet meer tegen op boksen en dat was het einde van de 110 tijdperk.

Tot dat we met onze film-tijdmachine in het jaar 2012 belanden slechts 4 jaar later dat de laatste 110 cassette van de band af rolde is de 110 cassette weer helemaal terug als of hij nooit is verdwenen.



Wel is de film zoals je van Lomography kan verwachten in een glossy jasje gestoken maar het is en blijft de oude vertrouwde 110 cassette.
Wat wel grappig is zijn de namen die de lomo-crew er aan hebben gegeven "Tiger" de kleurenfilm en "Orca" de zwart/wit film.

En de Lomo-crew dacht  zonder kip geen ei of andersom ( het bewijs is er niet) wat is een 110 cassette zonder camera en bracht een paar leuke 110 camera's op de markt en de hekkensluiter van dit moment is de Diana Baby.


Iedereen begint zich ondertussen af te vragen wat de eerste foto nu toch met dit verhaal te maken heeft.
Het leuke aan lomografie is dat je de rolletjes nog lekker moet laten ontwikkelen en de meeste centrales zoals de Hema die ontwikkelen ook 110 cassettes maar je moet wel veel geduld hebben eer dat je het resultaat kan bekijken.
Ook heeft Lomography een uitgebreide ontwikkel-service maar ook hier moet je wachten en omdat dat ik nogal een doe-het-zelver ben ga ik proberen mijn 110 cassette zelf te ontwikkelen.

Aangezien dat de 110 spoelen en tankjes niet voor het oprapen liggen en heel moeilijk aan te komen is heb ik geluk gehad dat een mede fotograaf afstand wilde doen van zijn 40 jaar oude ontwikkeltank waar mooi de 110 film in past.

Mijn reis avontuur eindigt dan ook dat ik met een 40 jaar oude tank een uitvinding van 40 jaar geleden dat weer herleeft in 2012 ga ontwikkelen.
En hoe dat uit gaat pakken is nog een groot raadsel.

En oh ja! De prijs van een 110 cassette is op dit moment €6,95 en ik herinner mij dat het vroegar in den gulden tijdperk ook in die prijskoers lag maar misschien zit ik er ook wel naast.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten